Pārāk emocionāls

... mazliet traks un pilnīgi apmaldījies: man ir 17 gadu, un pēdējos 3 mēnešus es jūtos ļoti nomākta. Man nav īsta iemesla būt, es esmu pilna laika students ar labu nepilna laika darbu, mīlošu draugu, lielisku ģimeni un esmu guvis labas atzīmes universitātē. Tomēr pēdējā laikā es jūtos patiešām apmaldījusies. Man ir bijušas garastāvokļa svārstības - es bieži uzskatu, ka man ir vai nu ļoti paaugstināts, vai zems, parasti zems garastāvoklis, un tas ātri mainās. Esmu juties arī ļoti aizkaitināms un bez acīmredzama iemesla pamanījies ķerties pie savas ģimenes. Esmu lietojis kontracepcijas tabletes kopš oktobra, un es domāju, vai tas varētu būt kaut kāds hormonu pārpalikums? Es tiešām neesmu pārliecināts. Es arī bieži raudu un jūtu, ka man nav īstas aizraušanās vai talanta ne par vienu no lietām, kas mani agrāk interesēja.
Reizēm es tiešām jūtu, ka es kļūstu traks, un es arī uzskatu, ka es īsti nevaru par to runāt ar kādu, jo viņi vai nu domās, ka es meklēju uzmanību, vai arī esmu pārāk dramatisks, tomēr es nedomāju, ka arī no šīm lietām ir patiesība, un es parasti uzskatu, ka esmu pilnīgi apmaldījusies, meklējot risinājumu šai problēmai. Es pateicos par jebkuru palīdzību vai padomu, ko varat man sniegt. Paldies.


Atbildēja Kristīna Rendle, Ph.D., LCSW, 2018. gada 5. maijā

A.

Kontracepcijas zāles var ietekmēt garastāvokli. Daži pētījumi ir parādījuši, ka sievietēm, kuras lieto pretapaugļošanās zāles, var būt paaugstināta depresijas sajūta, salīdzinot ar sievietēm, kuras nelietoja kontracepcijas tabletes. Iespējams, ka jūsu simptomi ir attiecināmi uz kontracepcijas tabletēm. Vienīgais veids, kā zināt, būtu pārtraukt kontracepcijas zāļu lietošanu un noskaidrot, vai tas ietekmē jūsu garastāvokli. Es stingri iesaku atteikties no šāda lēmuma pieņemšanas bez jūsu ārsta palīdzības un uzraudzības.

Kontracepcijas tabletes var būt daļa no problēmas, taču ir arī citas iespējas. Miega problēmas vai miega traucējumi ir saistīti ar straujām garastāvokļa izmaiņām. Miega trūkums var ne tikai negatīvi ietekmēt indivīda noskaņojumu, bet arī daudzus citus viņa dzīves aspektus, tostarp fizisko veselību, dzīves kvalitāti, atmiņu un pat izskatu. Nesen veiktais pētījums parādīja, ka personas, kuras saņēma pienācīgu miega daudzumu, tika uzskatītas par pievilcīgākām, salīdzinot ar kolēģiem, kuriem trūkst miega.

Es uzskatu, ka jums vajadzētu apspriest šo jautājumu ar ārstu, kurš izrakstīja pretapaugļošanās zāles. Viņam vai viņai var būt papildu informācija vai atziņas par zāļu blakusparādībām. Apspriediet iespēju mainīt citu dzimstības kontroles veidu. Tas varētu būtiski pozitīvi ietekmēt jūsu garastāvokli. Es arī iesaku jums izglītot sevi par sava specifiskā dzimstības kontroles veida blakusparādībām un par dzimstības kontroli kopumā. Ja problēma turpinās bez uzlabošanās, apsveriet iespēju konsultēties ar terapeitu. Viņš vai viņa var iemācīt jums svarīgas prasmes, kā tikt galā ar garastāvokļa izmaiņām. Praktiski ikviens varētu gūt labumu no šo svarīgo un ļoti nepieciešamo prasmju apguves. Es novēlu jums veiksmi. Lūdzu, rūpējieties.

Dr Kristīna Rendle